2020年度中学入試 英語入試サンプル問題



こちらのページでは、
2020年度中学入試における英語入試のサンプル問題をご紹介しています。
※実際の問題においては、問題数がもっと多くなります。

 英語4技能5領域を意識した入試問題です。
英語の知識(文法
語彙(ごい))、聞く力、読む力、表現する力、相手とやりとりする力で総合的に判断を行います。
細かいスペルミスを厳しく減点しませんので、自分の思いや考えを英語で自由に表現してください。
みなさんの考えや思いを楽しみに待っています。

 筆記・リスニング(英語T入試・英語U入試)
※50分間で、筆記とリスニング問題に取り組みます。
 

◆Listening 【A】〜【C】 
  こちらが、【A】〜【C】Listeningのサンプル音源です。問題を見ながらお聞きください。

【 A 】 英文を聞いて(  )に入る英語を書きなさい。英文は2度読まれます。
※英文を聞いて、英語をかきとる問題です。

Hello. My name is Ken. Now I will talk about my dream. @(  ) (  ) (  ) (  ) be an English teacher. I have two reasons for this. First, I like studying English very much, so I want to tell A(  ) (  ) (  ) how fun learning English is. Second, I believe teaching something is very important and challenging, B(  ) (  ) (  ) (  ) develop myself by teaching. What is your dream? Let’s share our dreams together. C(  )(  )(  ) listening.

★対策:英検5級や4級用といった教材を用いて、英文を聞いて書きとる練習を行う。


【 B 】(A)から(D)の4つの英文を聞き、その中から絵の内容を最もよく表しているものを1つ選び、
  記号で答えなさい。

    ※(A)から(D)は印刷されていません。音声のみです。英文は2度読まれます。

 (1)
  
(スクリプト)
(A)  He is taking a photo of beautiful walls.
(B)  He is drawing a black hat.
(C)  He is painting the wall black.  
(D)  He is making the wall.
  (2)
 
(スクリプト)
(A) They are talking about a problem. 
(B) They are talking on the phone.
(C) They are playing video games.
(D) They are having lunch.

【 C 】会話を聞いて、最も適切な応答を(A)から(C)の中から1つ選びなさい。
 ※会話と(A)から(C)は、印刷されていません。音声のみです。英文は2度読まれます。

 (1) 適切な応答を選び、答えなさい。
 (2) 適切な応答を選び、答えなさい。

(スクリプト)
(1) A: Shall we visit the Peace Park together? I think it must be beautiful in spring.
   B: (  ).
     (A)  Oh, peace is very important for us.
     (B)  That’s a good idea, but maybe next time.
     (C)  Thanks, but we shouldn’t play on the April Street.

(2) A: Do you know about our homework for the English class?
   B: (   ).
     (A)  We have two English classes on Monday. 
     (B)  I forgot, can you tell me?
     (C)  Yes, I am.

★リスニング【B】【C】問題の対策:
 英検5級・4級の教材でリスニング対策を行う。
 特に【B】については、英検問題の絵をみて、自分でその
状況(じょうきょう)を英文でいえるようにする。

 

◆Basic Skills [Vocabulary & Grammar]

【 D 】  (1)と(2)は日本語にあう英語を、(3)と(4)は英語にあう日本語を(ア)から(エ)より選び、
     記号で答えなさい。

                            
 (1) はっきりした  [ (ア) close (イ) clear  (ウ) cry  (エ) cute ]
 (2) 練習する [ (ア) practice (イ) move  (ウ) act  (エ) study ] 
 (3) famous [ (ア)人気がある (イ)有名な  (ウ)めずらしい  (エ)おもしろい ]
 (4) poor [ (ア)お金持ちの  (イ)つかれた  (ウ)しい  (エ)長い ]

【 E 】   (    )に入る最も適切なものを選び、記号で答えなさい。

(1) Last weekend, I went to Tokyo to (    ) my grandmother.
    (ア) see         (イ) seeing    (ウ) sees     (エ) saw

 (2) I felt sick this morning, so I (    ) go to school.
      (ア) aren’t     (イ) don’t      (ウ) didn’t  (エ) wasn’t


 (3) Many people live in New York City.  They’re from all (    ) the world.
    (ア) under     (イ) over       (ウ) near     (エ) by

 (4) This building (    ) three years ago.
    (ア) builds     (イ) built        (ウ) is built (エ) was built

★対策:英検4級の単語集や英検5級や4級問題の単語を覚え、文法を理解しておく。
   ※英検3級や中学3年生で学ぶような文法は出題されません。あくまでも4級レベルで基本的なものしか出題しません。

 

◆Writing

【 F 】次の会話について(    )に入る英語を自分で考えて答えなさい。
    ただし(    )内の語数以上で答えること。

       ※英文から
状況(じょうきょう)を考えて自分の考えを英語で表現する問題です。

(1) Brother : Do you want to watch a video with me?
     Sister : Sorry.  (  3語以上   )
(2) Boy 1 : Tom, good luck on the test today.
     Boy 2 : Thanks, Jim.  (  2語以上   ) 

★対策:英検5級・4級の会話問題の最後の文を自分で作成する。自分だったらどう答えるかを考える。
    ※細かいスペルのミスは減点しません。
表現する力を評価します。

 

◆Reading

【 G 】本文を読み、後の問いに答えなさい

Three students are having lunch. Makiko is a Japanese girl. She lives in Kobe. So-yun is an exchange student from Korea. She came to Japan 6 months ago. Marie is a girl from New Zealand. She came to Japan last week. They are talking about their lunch.

Marie:   Did you bring lunch to your school in Korea?
So-yun: Yes, I had to. My mother made it every school day. How about in New Zealand, Marie?
Marie:   I brought some snacks to school, but I didn’t bring lunch. I had lunch in the school cafeteria.
Makiko: Could you bring some snacks to school? We cannot do that. It’s @a rule.
Marie:   Why? That’s for Amorning tea.
So-yun: I cannot understand you. Snacks for morning tea? Did you drink tea in the morning in school?
Marie:   Morning tea is a break time before lunch time. It is about 20 minutes around 10 o’clock.
      I could eat something like snacks and fruits.

Makiko: BThat is a very good idea. I cannot study hard before lunch time because I am hungry.
      If I can have something around 10, I can study harder!

So-yun: That’s right. Students are always hungry. Adults don’t know about it. We are growing every day.
      We are hungrier than adults.
CAdults should know that.


 (1)      以下の表の(   )を日本語で答えなさい。

 

出身国

日本に来た時期

Makiko

日本

在住

So-yun

(        )

(        )

Marie

ニュージーランド

(        )

(2)      下線部@のa ruleとはどんなルールか、日本語で具体的に答えなさい。

(3)      下線部Aのmorning teaとは何か、日本語で具体的に答えなさい。

(4)      下線部BでMakikoはなぜ下線部と言ったのか、そう言った理由を日本語で答えなさい。

(5)      下線部Cをthatの内容を明らかにして、日本語に和訳しなさい。


★対策:中学1〜2年生用の長文問題を読んで内容を理解する。
    ※答え方は全て日本語です。内容が読み取れているかを評価します。


◆Writing

【 H 】プレテストおよび入学試験では下の@からFのトピックから一つどれかが出題されます。
 そのトピックについて30 words以上の英語で答えなさい。

 @ Introduce yourself.    自己紹介(しょうかい)
 A Why do you want to enter Shoin Junior High School?  志望理由
 B What is your favorite food or TV Program?  好きな食べ物またはTV番組
 C What is your favorite music or sport?  好きな音楽またはスポーツ
 D What is your dream?  将来の夢
 E What is your memory from your elementary school?
  小学校の思い出
 F Why do you want to study English?  英語を勉強する理由


★対策:事前に7つのエッセイを書いて考えておく。
★エッセイ解答例
@ Please introduce yourself.
例:Hi, my name is Madison Bai. I am eleven years old. There are four people in my family. I also have four dogs. I live in Kobe, Japan. My hobby is to watch movies and read books. I like baseball and sushi. Nice to meet you.

A What is your favorite food or TV Program?
例:My favorite food is pizza. I like pizza because it can have many different toppings. You can put fruit on pizza too! I like Hawaiian pizza. It has ham and pineapple on it. We can eat pizza with friends. It is fun.




 英語面接(英語T入試のみ)
※英語面接は、英語T入試のみです。英語U入試には、面接はありません。
※英語面接は、受験生1人に対して5分程度を予定しています。


パート1: 【H】の問題から2〜3つのトピックを質問する。

パート2: その場でわたす絵についての質問を4〜5個、行う。
 
 (質問例)
  Q1 How many ______ are there?

  Q2 Where is the ______ ?  
  Q3 What is ____ doing?
  Q4 What time is it?
  ※他の質問も出題されます。


 パート3: あなた自身への質問を4〜5個、行う。

(質問例)
 Q:How old are you?、When is your birthday?、What did you do yesterday?
 Q:How did you come here today?、What will you do tomorrow?
 Q:Do you have a pet?    
   Yes → What kind of pet do you have?
   No → Do you want a pet? What kind of pet do you want?
 Q:Do you like sports?  
   Yes → What kind of sports do you like?
   No →  What do you like to do?
 Q:What do you do in your free time? 、What day is it today?
   What is the date today? 、Can you play tennis?、What season is it now?
 ※他の質問も出題されます。

 ★対策:
  @下のイメージ動画をみてどういったテストかを確認する。

  Aあなた自身への質問は、英検3級2次試験や4〜5級スピーキング試験の
    後半(絵をみて答える質問やあなた自身への質問)を参考にして練習する。

  Bパート1のトピックについては、前もって準備して言えるようにしておく。


英語面接のイメージを、下の動画にてご覧ください。(動画は約2分)
 ※実際の面接とは異なる部分があります。
  ・動画では、在校生が小学生役をしています。
  ・実際の面接は、1人の受験生に対して5分程度の予定です。
  ・実際の面接では、日本人の教員も同席予定です。









松蔭中学校 中学入試 入試要項のページへ

松蔭中学校 新ストリーム制 紹介のページへ

松蔭中学校・高等学校ホームページのトップページへ